Co robimy - Gramy w radę, damy radę
W ramach projektu w latach 2013-2014 promowaliśmy młodzieżowe rady na terenie woj. świętokrzyskiego jako narzędzie służące społecznej aktywizacji młodzieży. Uczestnicy projektu mieli możliwość przetestowania zasad funkcjonowania młodzieżowych przy pomocy gry symulacyjnej. Projekt realizowany był na terenie 3 województw: świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. W grze uczestniczyło 31 zespołów.
Z woj. świętokrzyskiego w projekcie uczestniczyły zespoły z gmin: Staszów, Rytwiany, Połaniec, Obrazów, Samborzec, Dwikozy, Włoszczowa, Morawica, Pacanów oraz Bieliny.
Zapraszamy na stronę projektu: www.gramywrade.interklasa.pl
Projekt realizowany we współpracy z Fundacją Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa – lider, Stowarzyszeniem Klub Pro Publiko Bono z woj. warmińsko-mazurskiego, Fundacja Edukacji i Twórczości z woj. podlaskiego oraz Fundację im. Ferenca Rakocziego II z Węgier.
Aktualności
Grudzień 2013
Koniec roku 2013 był bardzo pracowitym czasem dla wszystkich drużyn. Trzy zadania i jeszcze plebiscyt publiczności. Jednak nic nie jest straszne dla uczestników naszego projektu.
Już od listopada trwała wielka „Przedświąteczna promocja” drużyn. Ważne było, żeby zorganizowali co najmniej pięć spotkań z przedstawicielami różnych środowisk czy instytucji w swojej okolicy, żeby móc uzyskać maksymalną ilość punktów za to zadanie. Grupy docelowe były najróżniejsze, bo od harcerzy i oazowiczów po radnych, wójtów, a jedna z drużyn zagościła nawet u Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Drugie zadanie, które również rozpoczęło się w listopadzie polegało na wsparciu „Szlachetnej Paczki”. Uczestnicy organizowali spotkania z darczyńcami i zbierali wszelkie produkty potrzebne wybranej przez daną ekipę rodzinie. Mieli przy tym dużo radości, ale i dużo pracy. Ponadto niektóre drużyny pomagały przy innych świątecznych zbiórkach dla potrzebujących. Święty Mikołaj miał więc wielu pomocników.
Wyzwanie, które rozpoczęło się w połowie grudnia i trwa nadal to „Projekt nr 1: Zrealizować przedsięwzięcie”. Z listy dziesięciu propozycji różnorodnych akcji każda drużyna ma wybrać jedną i przeprowadzić, a potem przygotować pełną dokumentację i przesłać do Zespołu Ekspertów do 23 stycznia 2014 roku. Zatem przy okazji informacji ze stycznia zaprezentujemy podsumowanie tego zadania.
Ponadto postanowiliśmy dać drużynom szansę zdobycia dodatkowych punktów. Za zadania „kreatywne”, czyli stworzenie nazwy i logo, wydarzenie na facebook’u i film lub prezentację o drużynie, każda drużyna miała możliwość zebrania głosów od fanów na Facebook’u.
Media społecznościowe mają to do siebie, że trochę wysiłku może spowodować zebranie całkiem pokaźnej liczby zwolenników. Pierwsze trzy miejsca zajęły odpowiednio: Polnacrew, Ogień w szopie i Leśne Echo Rudki. Oprócz punktów drużyny te otrzymają dodatkowe nagrody.
Więcej na temat projektu „Gramy w radę, damy radę” przeczytać można TUTAJ, stronę poświęconą tej inicjatywie znaleźć można pod adresem www.gramywrade.interklasa.pl, a z treścią dotychczasowych zadań można zapoznać się TUTAJ. Zachęcamy również do obejrzenia najlepszych prac powstałych podczas dotychczasowych etapów gry – prezentowane są one na platformie gry, w dziale „Najlepsze prace” (kliknij TUTAJ).
Listopad 2013
W listopadzie dużo się działo w naszym projekcie. Drużyny realizowały dwa zadania: Przedświąteczna promocja i Wspieramy szlachetnie. W pierwszym z nich miały zorganizować co najmniej 3 spotkania promocyjne, na których prezentowały projekt, swoją drużynę i dotychczasowe dokonania i plany. Zadaniem dodatkowym był udział w akcji charytatywnej „Szlachetna Paczka”. Zespoły organizowały spotkania informujące, koncerty promujące, zbiórki produktów. Nie
wszystkie drużyny mogły wziąć udział akurat w tej akcji, gdyż niektóre miejscowości nie były objęte zasięgiem „Szlachetnej Paczki”, ale w takich przypadkach uczestnicy pomagali w innych świątecznych zbiórkach funduszy i żywności. Uważamy, że nie robili tego jedynie żeby zdobyć punkty, ale przede wszystkim dlatego, że chcieli pomóc potrzebującym.
Od strony organizatorów nastąpiły pewne zmiany. Wprowadziliśmy Akcję: Reorganizacja. Przeorganizowaliśmy trochę zadania, czas ich realizacji. Postanowiliśmy też dać drużynom szansę zdobycia dodatkowych punktów w czasie plebiscytu publiczności na Facebook’u. Już w grudniowych aktualnościach przedstawimy punktację za zadania i wyniki plebiscytu publiczności. Więcej na temat projektu „Gramy w radę, damy radę” przeczytać można TUTAJ, stronę poświęconą tej inicjatywie znaleźć można pod adresem www.gramywrade.interklasa.pl, a z treścią dotychczasowych zadań można zapoznać się TUTAJ. Zachęcamy również do obejrzenia najlepszych prac powstałych podczas dotychczasowych etapów gry – prezentowane są one na platformie gry, w dziale „Najlepsze prace” (kliknij TUTAJ).
Październik 2013
Październik rozpoczęliśmy wynikami pierwszych zadań. Trzeba przyznać, że nasz Zespół Ekspertów jest bardzo wymagający, ale wiele drużyn sprostało tym wymaganiom. Wiele też z nich dostało wyróżnienia za ciekawe logo drużyny. Młodzież naprawdę popisała się swoimi zdolnościami plastycznymi i graficznymi, bo logo można było wykonać zarówno metodami tradycyjnymi jak i metodą cyfrową. Jednak żeby stworzyć logo to najpierw ekipy musiały
wymyślić nazwy dla swoich drużyn. Tu pomysłów było dużo, od swego rodzaju patriotyzmu lokalnego, łączących ich zainteresowań, aż do dość abstrakcyjnych skojarzeń. Na szczęście drużyny po krótce objaśniły na platformie, skąd taka a nie inna nazwa, i dobrze że to zrobiły, bo czasami ciężko było rozwikłać tą zagadkę.
Kolejnym zadaniem, które kończyło się w październiku, było przygotowanie wydarzenia na Facebook’u. Celem było stworzenie takiego eventu, który będzie ciekawy i przyciągnie jak najwięcej uczestników. Mogły to być rzeczywiste wydarzenia lub jedynie wirtualne. Tu też kreatywności nie brakowało, a pomysły niektórych drużyn bardzo pozytywnie nas zaskoczyły. Możecie o nich poczytać na stronie projektu.
Jednak październik to nie tylko działania online, ale również rozeznanie się w faktycznych potrzebach otoczenia. Drużyny miały za zadanie przeprowadzić ankiety wśród młodzieży, żeby dowiedzieć się, jakie byłyby oczekiwania, jeżeli Młodzieżowa Rada by już powstała w danej miejscowości czy gminie. Niektóre ekipy już nawet rozpoczęły działania w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. W jednej miejscowości udało się wprowadzić nocne oświetlenie ulic, gdyż takie postulaty zgłaszali mieszkańcy.
Jak widać dużo pracy miały drużyny w tym miesiącu. Dodatkowo, dostały jeszcze jedno zadanie.
„Game, presentation or movie?”, czyli prezentacja i promocja drużyny za pomocą filmiku, prezentacji czy gry. Z powodu natłoku innych zajęć nie wszystkie drużyny podjęły się tego wyzwania, ale te, które to zrobiły, naprawdę mogą być dumne ze swoich osiągnięć. Większość filmików i prezentacji znajdziecie na stronie projektu i bardzo Was zachęcamy, żeby tam zajrzeć, gdyż my naprawdę jesteśmy dumni z ich dokonań.
Wrzesień 2013
We wrześniu 2013 roku rozpoczęła się główna część projektu „Gramy w Radę, damy radę!” gra symulacyjna, w której uczestniczą drużyny młodzieżowe z województw podlaskiego, świętokrzyskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
Zacznijmy jednak od początku. O co chodzi w projekcie? Gra symulacyjna przygotowana przez ekspertów ds. samorządności lokalnej ma przybliżyć młodzieży zadania i wyzwania stojące przed Młodzieżowymi Radami. Po zakończeniu projektu mają powstać konkretne zespoły, które stworzą Młodzieżowe Rady w miastach, gminach lub powiatach, z których pochodzą nasi uczestnicy.
Projekt rozpoczął się we wrześniu 2012 roku. Przez rok tworzyliśmy platformę, która wspiera grę symulacyjną, konsultowaliśmy się z Młodzieżowymi Radami z całej Polski, przeprowadziliśmy pilotaż gry oraz promowaliśmy nasz projekt. Ponadto zwerbowaliśmy i przeszkoliliśmy trzydziestu tutorów, którzy zebrali zespoły młodzieży gimnazjalnej i licealnej. Teraz przyszła pora na właściwe zmagania, które mają pomóc w utworzeniu Młodzieżowych Rad w trzech
województwach objętych projektem. Nagrodą dla zwycięskich drużyn będą warsztaty filmowe, w czasie których zostanie nakręcony o nich film. Dodatkowo powstanie książka poświęcona drużynom i całej grze.
Mamy nadzieję, że projekt „Gramy w Radę, damy radę!” będzie pomocą w zaangażowaniu młodzieży w samorządność lokalną dla wszystkich województw. Zachęcamy do śledzenia relacji z życia projektu, które będziecie mogli znaleźć na tej stronie.
Ponadto zapraszamy na naszą stronę internetową www.gramywrade.interklasa.pl, platformę gry www.gramywrade.pl oraz na naszego fanpage’e na Facebook’u.
Patronat honorowy: Kuratorium Oświaty w Kielcach oraz Polska Rada Organizacji Młodzieżowych.
Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Grudzień 2013
Koniec roku 2013 był bardzo pracowitym czasem dla wszystkich drużyn. Trzy zadania i jeszcze
plebiscyt publiczności. Jednak nic nie jest straszne dla uczestników naszego projektu.
Już od listopada trwała wielka „Przedświąteczna promocja” drużyn. Ważne było, żeby
zorganizowali co najmniej pięć spotkań z przedstawicielami różnych środowisk czy instytucji w
swojej okolicy, żeby móc uzyskać maksymalną ilość punktów za to zadanie. Grupy docelowe były
najróżniejsze, bo od harcerzy i oazowiczów po radnych, wójtów, a jedna z drużyn zagościła nawet u
Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Drugie zadanie, które również rozpoczęło się w listopadzie polegało na wsparciu „Szlachetnej
Paczki”. Uczestnicy organizowali spotkania z darczyńcami i zbierali wszelkie produkty potrzebne
wybranej przez daną ekipę rodzinie. Mieli przy tym dużo radości, ale i dużo pracy. Ponadto
niektóre drużyny pomagały przy innych świątecznych zbiórkach dla potrzebujących. Święty
Mikołaj miał więc wielu pomocników.
Wyzwanie, które rozpoczęło się w połowie grudnia i trwa nadal to „Projekt nr 1: Zrealizować
przedsięwzięcie”. Z listy dziesięciu propozycji różnorodnych akcji każda drużyna ma wybrać jedną
i przeprowadzić, a potem przygotować pełną dokumentację i przesłać do Zespołu Ekspertów do 23
stycznia 2014 roku. Zatem przy okazji informacji ze stycznia zaprezentujemy podsumowanie tego
zadania.
Ponadto postanowiliśmy dać drużynom szansę zdobycia dodatkowych punktów. Za
zadania „kreatywne”, czyli stworzenie nazwy i logo, wydarzenie na Facebook’u i film lub
prezentację o drużynie, każda drużyna miała możliwość zebrania głosów od fanów na Facebook’u.
Media społecznościowe mają to do siebie, że trochę wysiłku może spowodować zebranie całkiem
pokaźnej liczby zwolenników. Pierwsze trzy miejsca zajęły odpowiednio: Polnacrew, Ogień w
szopie i Leśne Echo Rudki. Oprócz punktów drużyny te otrzymają dodatkowe nagrody.
Więcej na temat projektu „Gramy w radę, damy radę” przeczytać można TUTAJ, stronę
poświęconą tej inicjatywie znaleźć można pod adresemwww.gramywrade.interklasa.pl, a z
treścią dotychczasowych zadań można zapoznać się TUTAJ. Zachęcamy również do obejrzenia
najlepszych prac powstałych podczas dotychczasowych etapów gry – prezentowane są one
na platformie gry, w dziale „Najlepsze prace” (kliknij TUTAJ).