Gmina Połaniec

2019

1. DZIAŁAMY I ZDROWO SIĘ ODŻYWIAMY.
Koło Gospodyń Wiejskich w Rudnikach „RUDNICZANKI” 

Celem projektu było kształtowanie zdrowego trybu życia u dzieci, młodzieży oraz osób starszych w środowisku wiejskim. W pierwszych dniach lipca zostały zrealizowane warsztaty kulinarne dla dzieci. Mali smakosze mieli okazję samodzielnie przyrządzić smaczne i zdrowe potrawy. Warsztaty te dały możliwość innego i pożytecznego spędzania czasu. Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony dzieci i ich rodziców. Uczestnicy po raz pierwszy mieli możliwość w tak nietypowym gronie zrobić coś wspaniałego i smacznego. Dodatkowym przeżyciem było spotkanie i gotowanie z panią dietetyk Panią Agnieszką Switek, która w bardzo interesujący sposób opowiadała o potrawach i umiała zachęcić do współpracy wszystkich uczestników. Na warsztatach kulinarnych dla uczestników dorosłych również nie brakowało ważnych informacji na temat zdrowego stylu życia i przyrządzania dobrych a zarazem zdrowych potraw. Wykorzystaliśmy takie produkty jak jarmuż, awokado, łosoś i wiele innych produktów z których powstały przepyszne koktajle i sałatki. Odbyły się dwa spotkania, które bardzo zintegrowały uczestników i dały możliwość wymiany przeróżnych przepisów na zdrowe posiłki. Podsumowaniem działań kulinarnych było zorganizowanie dla rodzin z naszej miejscowości pikniku rodzinnego. Na spotkanie to Panie z Koła Gospodyń samodzielnie przygotowały zdrowe potrawy, których przepisy poznały na warsztatach kulinarnych. Na pikniku wykorzystywaliśmy również sprzęt, który został zakupiony na fundusze z projektu. Mieszkańcy wsi, zaproszeni goście na czele z Panem Burmistrzem Miasta Połaniec miło i aktywnie spędzili lipcowe popołudnie. Kolejne działania to warsztaty i ćwiczenia w Panią Pauliną Blik fizjoterapeutką. Odbyło się 3 spotkania, na których chętne panie poznały zestaw ćwiczeń pomagających w problemach z odcinkiem kręgosłupa szyjnego i lędźwiowego. Spotkania te miały charakter edukacyjny, ponieważ uczestniczki mogły dowiedzieć się o schorzeniach związany z pracą przy komputerze i ciągłym pochylaniu głowy. Podczas prelekcji poruszane były również tematy prawidłowego ułożenia podczas snu i doboru materaca. Były to zajęcia potrzebne, prowadzone przez osobę kompetentną mającą dużą wiedzę na temat chorób związanych z kręgosłupem. Ćwiczenia zaprezentowane przez Panią Pauliną kontynuowane w domu na pewno poprawią jakość życia uczestnikom. Kolejnym działaniem projektu, który miał na celu dbałość o zdrowie poprzez aktywność fizyczną był wyjazd na Baseny Mineralne w Solcu Zdroju. Grupa 18 osób w sierpniowe popołudnie pojechała do Solca, aby się zrelaksować, zintegrować oraz podreperować swoje zdrowie w basenie siarkowym. Działania zorganizowane przez nowo powstałe Koło Gospodyń dało wsi Rudniki nowe możliwości. Ludzie zaczęli się integrować i podczas przygotowań różnych przedsięwzięć spędzać ze sobą czas – co było naszym celem. Pozytywne opinie o naszych działaniach dają nam motywację do dalszej pracy na rzecz wsi.

 

2. Starość też radość
Grupa seniorów „Przyjaciele”

Klub Seniora Przyjaciele istnieje od 2007 roku i skupiał 34 członków. Mamy 60+ i szukamy plusów tego wieku! Rozmawiamy, podróżujemy, bawimy się, inspirujemy się wzajemnie, dzielimy się pasjami i odczuciami, nawiązujemy kontakty, szanujemy się i uważamy że starość to też radość. Czynimy życie swoje i innych lepszym, piękniejszym, ciekawszym. W kwiecie wieku jako seniorzy mamy czas na to aby spełniać swoje marzenia na które wcześniej nie było czasu i środków. Realizując projekt mogliśmy zwiedzić Warszawę i Wilanów, zorganizować ognisko integracyjne, prelekcję dr. Romana Dudy na temat pielęgnacji kosmetykami uzdrowiskowymi, oraz warsztaty żywieniowe. Realizując projekt mogliśmy rozpocząć nasze wędrówki „szlakiem królewskim” i w dn. 17 i 18 lipca odwiedziliśmy Warszawę. W pierwszym dniu spacerowaliśmy po ogrodach wilanowskich, zwiedziliśmy Łazienki Królewskie, Powązki Wojskowe i podziwialiśmy panoramę Warszawy z tarasu widokowego na XXX piętrze Pałacu Kultury i Nauki. Drugiego dnia zwiedziliśmy Stadion Narodowy, Zamek Królewski, Stare i Nowe Miasto oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc i zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. W dniu 31.08.2019r odbyło się ognisko integracyjne dla seniorów i lokalnej społeczności. Podczas ogniska można było zjeść pyszne pieczone ziemniaki i upiec kiełbaskę . W czasie biesiady świetnie bawiliśmy się przy akompaniamencie ludowej kapeli i wspólnym śpiewaniu piosenek. Nawet młodzi ludzie zaszczycili seniorów swoją obecnością, mieliśmy wspólne zainteresowania, wspólne tematy z życia wzięte. Znakomita atmosfera ogniska była doskonałą okazją do bliższego poznania się i pokazania że bez względu na różnicę wieku stanowimy zgraną społeczność. To doskonała okazja do tego, żeby zintegrować się i oderwać od codzienności. Jak widać, z pozoru zwyczajne ognisko może okazać się świetną zabawą a czas spędzony na takim spotkaniu integracyjnym będzie długo i mile wspominany przez uczestników. Zaprosiliśmy również do naszego Klubu doktora nauk farmaceutycznych Pana Romana Dudę, który wygłosił prelekcję na temat unikalnych właściwości leczniczych i pielęgnacyjnych wody siarczkowej pochodzącej ze źródeł znajdujących się w okolicach Buska-Zdroju. W ramach projektu gościliśmy w naszym Klubie Seniora specjalistkę w dziedzinie żywienia, panią mgr inż. Aleksandrę Porębską . Celem spotkania było zwrócenie uwagi na prawidłowe odżywianie, zdrowy styl życia oraz dietę dostosowaną dla naszego wieku z uwzględnieniem profilaktyki nowotworowej. Tylko wypracowane, zdrowe nawyki żywieniowe pozwolą cieszyć się zgrabną sylwetką oraz zdrowiem. Ważną sprawą jest też łączenie elementów zdrowego odżywiania z aktywnością fizyczną. Formą zajęć był interesujący wykład połączony z prezentacją multimedialną i dyskusją na temat zasad prawidłowego odżywiania. W ramach warsztatów odbyła się również część praktyczna, w trakcie której mogliśmy utrwalić teorię poprzez wykonanie prostych potraw i przekonać się na własnych kubkach smakowych, że zdrowe jedzenie może być też naprawdę smaczne! Na każdą z imprez zapraszaliśmy władze lokalne i sponsorów. W realizacji naszego projektu brali udział przede wszystkim seniorzy, ale nie zabrakło młodych ludzi i dzieci, którzy chętnie się z nami integrowali i świetnie bawili. Dzięki organizowanym wydarzeniom do naszego klubu przystąpiło 10 nowych osób, pozostali uczestnicy miło je wspominają i oczekują następnych dziękując za ciekawie spędzony czas.

 

3. Musical i My. Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu
realizator: Artystyczna Grupa Musicalowa

Zadanie polegało na stworzeniu nowej płaszczyzny dla rozwoju społecznego młodzieży z terenu gminy Połaniec opartej na kulturze i sztuce. Inspiracją do działania był stworzony w 1986 przez Andrew Lloyd Webbera oraz Charlesa Harta i Richarda Stilgoe musical „Upiór w operze”. To właśnie z tego spektaklu młodzież czerpała wzorce wspólnie z instruktorami i pracownikami CKiSz tworząc scenariusz, dekoracje, kostiumy, muzykę, choreografię. Zadanie składało się z kilku etapów, które były zależne od siebie i wzajemnie się uzupełniały. W pierwszym etapie realizacji projektu Członkowie Artystycznej Grupy Musicalowej założyli, a następnie prowadzili fan page Facebook, który stał się doskonałym źródłem informacji dla potencjalnych odbiorców i uczestników. Odbył się również casting do musicalu, który objął prezentacje wokalne i taneczne. Z uwagi na termin przesłuchań (okres wakacji), część wykonawców dołączyła do grupy w późniejszym terminie, po dodatkowych przesłuchaniach. W kolejnym etapie odbyło się około 30 spotkań tzw. roboczych podczas, których powstał scenariusz musicalu, opracowano projekty strojów, kostiumów, rekwizytów i dekoracji. Ogromnym wsparciem przy tworzeniu spektaklu okazały się kreatywne warsztaty musicalowe poprowadzone przez doświadczonych instruktorów wokalu i tańca. Podjęte działania miały charakter edukacyjny i wychowawczy, rozwinęły artystycznie członków grupy nieformalnej i wszystkich wykonawców. Ostatnim elementem projektu było szycie kostiumów, tworzenie scenografii, próby i przygotowania do premiery. Na wszystkich etapach młodzież aktywnie współdziałała z osobami dorosłymi. Łącznie w spektaklu wzięło udział 38 młodych artystów (wokalistów, tancerzy, aktorów). Próby do musicalu trwały ponad 2 miesiące. Efektem warsztatów, wielogodzinnych prób i przygotowań był ponad 2 godzinny spektakl. Musical został dwukrotnie wystawiony na deskach Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu przy pełnej sali. W wydarzeniu wzięło udział łącznie 510 osób w różnym wieku. Projekt w ciekawy i aktywny sposób wypełnił czas wolny realizatorom, wykonawcom i szerokiemu gronu odbiorców (młodzieży, dorosłym, seniorom). Była to nowa, ciekawa oferta kulturalna. Projekt przyczynił się do rozbudzenia pasji i zainteresowań, korzystnie wpłynął na stworzenie nowych więzi interpersonalnych, pobudził wyobraźnię, kreatywne myślenie oraz umiejętności pracy zespołowej. Realizacja zadania wpłynęła pozytywnie na kompetencje społeczne jej uczestników, uświadomiła młodym ludziom własne miejsce w rzeczywistości społecznej oraz wskazała możliwości rozwoju własnego potencjału. Dodatkowo pobudziła do odpowiedzialności i wzmocniła potrzebę osiągania sukcesów i samodzielności. Stworzenie musicalu opartego na wartościowym dziele muzycznym sprawiło dużo satysfakcji wykonawcom, a publiczności i odbiorcom dostarczyło wrażeń estetycznych, muzycznych, artystycznych. Dodatkowo projekt stanowił formę kulturalnej promocji Połańca. Osiągniętym rezultatem zadania jest pozyskanie 38 osobowej grupy młodych, utalentowanych ludzi w wieku 16- 25 lat, świadomych możliwości własnego rozwoju, bogatszych o doświadczenie i wiedzę ; sprawnie poruszających się w świecie kultury i sztuki; potrafiących kreatywnie działać w środowisku lokalnym i współpracować z różnymi osobami, instytucjami, stowarzyszeniami i przedsiębiorcami zgodnie z zasadą uczenia się przez działanie. Wymiernym rezultatem projektu jest również zwiększenie liczby członków nieformalnej grupy młodzieży.

 

4. Uczmy się razem żyrafiej komunikacji!
Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin „Bliżej” w Połańcu

Głównym celem projektu było przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej i domowej, zmniejszenie skali agresji w relacjach między dziećmi w wieku 11-12 lat poprzez naukę komunikacji w duchu porozumienia bez przemocy M. Rosenberga (NVC), a także wyposażenie rodziców w umiejętności porozumiewania się ze swoimi dziećmi w/w wymienionym modelu. Na projekt składał się cykl działań skierowanych do dzieci 11-12 lat i ich rodziców, a także całej społeczności uczniowskiej, a mianowicie:
*Spotkanie promujące projekt i integrujące jego realizatorów.
*Warsztaty porozumienia bez przemocy w dwóch klasach piątych. Tematem była nauka komunikowania się w języku żyrafy tzn. bez przemocy.
*Warsztaty dla rodziców – program „Szkoła Rodziców i Wychowawców”, który miał na celu rozwijanie umiejętności wychowawczych.
*Warsztat komunikacji NVC dla rodziców, celem którego jest poznanie zasad i filozofii Porozumienia bez Przemocy.
* Cykl wydarzeń na terenie szkoły promujących metodę porozumiewania się w języku żyrafy:
– DZIEŃ SPOKOJU -dzień bez pytania, telefonów i dzwonka szkolnego;
– DZIEŃ PRZYJAŹNI – łańcuch przyjaźni-bicie rekordu na łańcuch rąk na korytarzu szkolnym, dobre słowo-sentencje na ścianach szkoły, plakaty dzieci o przyjaźni;
– DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI – przebrania klas i transparenty w duchu NVC, przesyłanie życzeń i słów życzliwości, konkurs dla klas V i świetlicy szkolnej na plakat dotyczący „żyrafiej komunikacji”;
– DZIEŃ WDZIĘCZNOŚCI – (we wniosku był to dzień troski) – przesyłanie sobie podziękowań;
– DZIEŃ RADOŚCI ( wspólne malowanie „radości” na folii, święto kolorów – kolorowy strój szkolny, dekoracje, korowód radości poprzez korytarze szkolne).
Dodatkowo podczas powyższych działań stworzyliśmy drzewo z papieru, które zostało umieszczone na tablicy na holu szkolnym. Do drzewa uczniowie, rodzice, nauczyciele mogli codziennie przypinać swoje przemyślenia na powyższe tematy, korzystając z przygotowanych papierowych listków, słoneczek, serduszek, kwiatuszków, dłoni ( w zależności od tematyki), a także życzenia, podziękowania itp. Był to element spinający cały projekt, angażujący dużą liczbę dzieci i młodzieży, powodujący, że każdy mógł się czuć bezpośrednim współtwórcą danego działania, integrujący społeczność szkolna i rozwijający więzi.
*Propagowanie porozumienia NVC poprzez rozpowszechnienie wśród rodziców i uczniów plakatów o tematyce związanej z projektem, poprzez ogłoszenia megafonowe podczas spotkania z rodzicami oraz skierowane do uczniów i nauczycieli.
*Wystawa książek o tematyce dot. projektu dla rodziców podczas spotkania z rodzicami.
*Podsumowanie projektu poprzez prezentację relacji z niego na spotkaniu Stowarzyszenia z udziałem zaproszonych gości.
– Osiągnięte efekty oprócz powyższych:
Warsztaty NVC – 12 godz. dla 40 uczniów, Warsztat NVC dla rodziców 4 godz. zajęć- 20 osób; Warsztaty „Szkoła dla Rodziców
i Wychowawców”- 14 os., 36 godzin zajęć. Cykl wydarzeń na terenie szkoły promujących metodę NVC- 860 uczniów szkoły.
– Zaangażowanie rodziców do współpracy w realizacji niektórych zamierzeń.
– Integracja uczniów podczas wydarzeń w szkole.
– Zmiany w postaci poprawy relacji pomiędzy uczniami w klasach piątych, zmniejszenie zjawiska agresji rówieśniczej i w stosunku do osób dorosłych, poprawa relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi oraz nauczycielami i uczniami, postęp w umiejętnościach komunikowania się z dziećmi u rodziców, a także integracja społeczności szkolnej w duchu bez przemocy.

 

5. Bliżej siebie 2
Ochotnicza Straż Pożarna w Ruszczy, realizator: Grupa nieformalna Pozytywni

Cele:
1.Integracja i aktywizowanie społeczności lokalnej,
2. Zachęcanie do wymiany doświadczeń i nauki poprzez wspólne działanie (konstruowanie mebli z europalet, docinanie, skręcanie, szlifowanie i malowanie),
3. Tworzenie nowych, atrakcyjnych możliwości spędzania wolnego czasu, wspólnej rekreacji (stworzenie miejsca na ognisko, projektowanie i tworzenie małej architektury krajobrazu, wspólne biesiadowanie),
4. Tworzenie możliwości do samokształcenia i rozwoju osobistego zarówno dzieci jak i dorosłych- spotkanie z poezją.
 
Zrealizowane przedsięwzięcia:
1.Zorganizowanie „Warsztatów Młodego Budowlańca”, na których młodzież wspólnie z wolontariuszami, rodzicami i dziadkami przygotowała miejsce na ognisko. Prace polegały na wyrównaniu placu, osadzeniu betonowej palisady, wysypaniu placu kamieniem, wykonaniu drewnianych ławek, dekorowaniu placu elementami małej architektury i sadzeniu krzewów ozdobnych.
2. Zorganizowanie dla społeczności lokalnej „Dnia Pieczonego ziemniaka” – ogniska, połączonego z degustacją i wspólnymi zabawami na świeżym powietrzu, w miejscu stworzonym wspólnie, podczas „Warsztatów Młodego Budowlańca”.
3.Zorganizowanie „Warsztatów Młodego Majsterkowicza”, na których młodzież wspólnie z wolontariuszami, rodzicami i dziadkami przygotowała fotele z euro palet, na ścianie przyklejono 2 fototapety. Wszystko po to, aby stworzyć w szkole „kącik relaksu”, w którym uczniowie będą mogli zjeść drugie śniadanie, odpoczywać między lekcjami lub podczas oczekiwania na autobus szkolny. Rodzice, którzy oczekują na swoje dzieci będą mogli w komfortowych warunkach poczekać na nie. Często zabierają oni do szkoły młodsze dzieci, dla których „kącik” stanie się miejscem zabaw, czytelnią, w której miło spędzą czas czekając na starsze rodzeństwo.
4. Zorganizowanie w „kąciku relaksu” wieczorku poetyckiego z udziałem społeczności lokalnej, dzieci i młodzieży połączonego z poczęstunkiem. Uczniowie zaprezentują wiersze swoich ulubionych poetów przy dźwiękach muzyki. Spotkanie to pozwoliło dzieciom rozwinąć ich talenty, zainteresowania, zachęci je do czytania. Starsi uczestnicy spotkania ( rodzice, dziadkowie) odpoczęli w miłej atmosferze i docenili talenty swoich pociech, co poprawiło relacje rodzinne.

 

6. Dla rzeki i lasu nie żałuję czasu,
Towarzystwo Kościuszkowskie w Połańcu

W ramach realizacji projektu przeprowadziliśmy 4działania
1)Zajęcia terenowe „Podchody Kosynierskie” Wprowadziliśmy dzieci w świat wartości poprzez pryzmat historii z naturą. Dzieci zostały podzielone na 4zespoły,a każdy z nich miał odnaleźć kosynierskie atrybuty: czapkę, kosę, torbę, pas. Każda gr. podążała wyznaczonym szlakiem spotykając postaci bajkowe i leśne zwierzątka, które przygotowały ciekawe zad. do wyk. Dzieci wykazały się wiedzą przyrodniczą o lesie rozwiązując zagadki, układały puzzle, segregowały i konstruowały z materiału przyrodniczego, rozwiązywały zadania z elementem kodowania, uczestniczyły w ćw. i zabawach ruchowych w terenie. Poprawne rozwiązanie zadań stanowiło wskazówkę i warunek przejścia do następnego stanowiska. Wszystkiemu towarzyszyło słuchanie i śpiewanie piosenek ekologiczno- przyrodniczych. „Mali ekolodzy” posprzątali również napotkane na leśnym szlaku odpady. Celem „Podchodów Kosynierskich” było promowanie aktywności dzieci w konkurencjach i zabawach w terenie oraz poszerzanie wiedzy historycznej. Stworzenie okazji do bezpośredniego kontaktu z jesienną przyrodą dostarczyło dzieciom wiele radości i niezapomnianych wrażeń.
2) Przedszkolny plener rysunkowy „Jesień oczami przedszkolaków”. Podopieczni rysowali na sztalugach jesienne krajobrazy, które mogli zaobserwować wokół Kopca Kościuszki. Jesienną aurę stwarzała radosna atmosfera i możliwość rozmawiania z barwną Panią Jesienią. Uczestnicy otrzymali nagrody za swoje prace.
3) Warsztaty edukacyjne nad Rzeką Czarną „Poznajemy Rzekę Czarną”. Jak się okazało nasza placówka posiada olbrzymie zaplecze do realizacji wielu przedsięwzięć zwłaszcza w kontakcie z naturą. Podczas realizacji tego działania dzieci dowiedziały się o genezie Rzeki Czarnej, poznały właściwości nazwy rzeki, badały wygląd wody z rzeki przy pomocy zestawu badacza takiego jak: menzurka, mikroskop oraz lupa, porównywały wodę z rzeki do tej która jest w kranie. Ponadto naszym celem było kształtowanie postaw proekologicznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą czy poszerzenie wiadomości na temat różnych form spędzania czasu wolnego nad rzeką.
Warsztaty przeprowadzili wyjątkowi wolontariusze: P. Artur Komorowski – Prezes Zarządu Sp. „PROPOL”, autor Przewodnika kajakowego po rzece Czarnej oraz rodzice- wędkarze P. Łukasz Szkolak i P. Łukasz Jazga.
4) Rodzinny Patrol Rzeki Czarnej Nasze przedszkolaki wraz z rodzinami w atmosferze emocjonalnego zaangażowania uczestniczyły w akcji i oczyszczały z odpadów najbliższą okolicę. Uczestnicy „uzbrojeni” w rękawice ochronne i worki na odpady przemierzały zarówno znajomy teren ale też i nowy. Wszyscy z wielkim zapałem porządkowali otoczenie i zakątki Połańca – jesteśmy bardzo dumni z naszych przedszkolaków i ich rodzin. Akcja odbyła się sprawnie, z wielką energią do działania! Jeśli świat będzie czysty– zdrowa będzie żywność, powietrze, woda. To wpajamy dzieciakom już od najmłodszych lat. Nasze przedszkole na co dzień starannie dba o segregację śmieci, czystość pomieszczeń, jak i samego otoczenia. Przestrzegają tej zasady tak dorośli jak i dzieci. Mamy nadzieję, że w ten sposób zdobyte doświadczenia zaowocują w przyszłości dobrymi ekologicznymi nawykami. Dzięki prowadzonemu projektowi udało nam się zrealizować wszystkie zamierzone cele, otrzymaliśmy stroje krakowskie, które przysłużą się podczas promowania działalności Przedszkola, ponadto zakupiliśmy sukno oraz sztalugi, dzięki którym konkursy plastyczne oraz plenery malarskie staną się o wiele bardziej atrakcyjniejsze. Społeczność lokalna była zachwycona prowadzonymi działaniami i chętnie brała w nich udział.

 

2018

1. Na STU lecie wskocz do STREFY
STOWARZYSZENIE „DZIAŁAJ Z ENERGIĄ”

Celem projektu było zwiększenie zaangażowania młodzieży w działania w środowisku lokalnym oraz podniesienie kompetencji społecznych tej grupy wiekowej. Cel ten został osiągnięty.
Stowarzyszenie w działaniach wspierali partnerzy: Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu, Miasto i Gmina Połaniec, Połaniecki Klubu Miłośników Gier i Fantastyki. W projekcie wzięła udział młodzieży i wolontariusze, którzy mocno zaangażowali się w organizację poszczególnych działań, tworząc nieświadomie kreatywną grupę nieformalną. Udział młodzieży z terenu gminy Połaniec w działaniach 4 STREF: LOGICZNEGO MYŚLENIA, WYOBRAŹNI, GIER, STU lecia zintegrował grupę znajdując płaszczyznę do porozumienia, wymiany doświadczeń i opinii. Realizacja zadania wpłynęła pozytywnie na kompetencje społeczne jej uczestników. Projekt stał się formą poszukiwania nowych aktywności i oderwania młodych ludzi od świata wirtualnego. Propozycje niestandardowych form spędzenia czasu wolnego, nakierowanie na aspekt historyczny znalazły uznanie w oczach uczestników. Udział w rozgrywkach w Laser Strike, Escape Room, Plenerowym Salonie Gier, Poligonie Wrażeń-strzelnicy, warsztatach modelarskich i spotkaniach organizacyjnych MOJA STREFA rozwinął cechy społeczne związane z byciem w grupie, umiejętnością budowania zaufania, zdolnością do empatii, tolerancji, negocjowania i podejmowania decyzji. Projekt przyczynił się do zaspokojenia ważnych potrzeb rozwojowych: tworzenia więzi interpersonalnych, pobudzania wyobraźni, kreatywnego myślenia i akceptacji siebie.
Uczestnicy wzięli udział w 8 spotkaniach w obrębie 4 STREF. Dodatkowo odbyły się 2 spotkania org. MOJA STREFA z wolontariuszami i osobami chcącymi zaangażować się w projekt.
STREFY realizowane były przez 3 miesiące. Młodzież i dzieci chętnie brały udział w rozgrywkach w Laser Strike. Na ten czas plac muszli koncertowej w Połańcu zamienił się w pole bitwy. Strzelanki i opracowywanie strategii dostarczyło wielu wrażeń 33 uczestnikom. W kolejnym działaniu plac muszli zamienił się w Plenerowy Salon Gier z mnóstwem najróżniejszych konkurencji, gier i zabaw dla najmłodszych, w których wzięło udział ponad 100 osób w różnym wieku. Jednym z elementów spotkania było tworzenie gry planszowej. Wśród działań hobbistycznych były warsztaty modelarskie „Milczący bohaterowie wojny” i Poligon Wrażeń na strzelnicy sportowej w Staszowie. Podczas warsztatów powstały kopie statków, samolotów, a całemu procesowi budowania towarzyszyły historie militarne opowiadane przez instruktora. Koordynacja wzrokowa, refleks i celne oko ćwiczyło 36 uczestników strzelnicy. Dla większości z nich to był pierwszy kontakt z bronią i z tego rodzaju adrenaliną. Równie ekscytującym doświadczeniem była STREFA LOGICZNEGO MYŚLENIA z Escape Room tj. specjalnie przygotowanym pokojem z szeregiem zagadek, łamigłówek i najróżniejszych historycznych zadań. Uczestnicy podzieleni na grupy byli zamykani w pomieszczeniu, a o wyjściu decydowała wiedza i umiejętność współpracy. Działaniem zamykającym projekt było spotkanie w STREFIE STU lecia z pieczeniem kiełbasek, opowieściami przy ognisku i śpiewaniem żołnierskich piosenek. Określenie „społeczna trampolina” trafnie podsumowuje zrealizowane działania, bowiem projekt utorował drogę do rozwiązania ważnego problemu-niskiej aktywności społecznej młodzieży i znikomej integracji między pokoleniowej. Ważnym aspektem była edukacja historyczna w zakresie niepodległości. Rozwój tej grupy społecznej daje szansę na mocniejsze zaangażowanie się młodzieży w sprawy regionu, realizację samodzielnych projektów i współpracę z każdym.

 

2. Tursko przyjazne dzieciom i mieszkańcom
OSP Tursko Małe, realizator grupa nieformalna: Koło Gospodyń Wiejskich Tursko Małe Kolonia

Celem projektu było zwiększenie integracji mieszkańców oraz aktywizacji społeczności lokalnej zmierzającej do poprawy warunków życia i budowania systemów wartości opartych o poczucie identyfikacji z mieszkańcami, kultywowanie starych obrzędów będących naszym dziedzictwem. Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej spowoduje aktywizację różnych środowisk, zintegruje mieszkańców i zachęci ich do działania. Dzięki realizacji projektu mieszkańcy Turska Małego Kolonii lepiej się poznali a teren Turska stał się miejscem spotkań, wspólnej pracy i dzięki temu również miejscem, gdzie mieszkańcy przyjemnie odpoczywali. Projekt zintegrował mieszkańców poprzez wspólną pracę i zabawę. W ramach realizacji projektu przeprowadzono następujące działania:
1) lipiec 2018 r. – warsztaty tradycyjnego wicia wieńca dożynkowego dla dzieci i młodzieży – zbieranie zbóż i ziół na wieniec, segregowanie, suszenie, kilkudniowe pokazy wicia wieńca zgodnie z tradycją i regulaminem konkursowym.
2) 19 sierpień 2018 r. – dożynki gminne organizowane przez wieś jako gospodarza wspólnie z Urzędem Miasta i Gminy w Połańcu oraz Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu. Jest to święto ludowe połączone z obrzędami dziękczynienia za ukończenie żniw i prac polowych a wieniec dożynkowy nazywany bywał plonem, ponieważ symbolizuje wszystkie zebrane plony oraz urodzaj. Dożynki rozpoczęła uroczysta msza święta, następnie pokazy artystyczne obrzędów dożynkowych w wykonaniu zespołów dzieci i młodzieży z Centrum Kultury i Sztuki. Konkurs na najpiękniejszy wieniec ma wyłonić zwycięzcę na konkurs powiatowy. Na dożynki Koło Gospodyń Wiejskich wraz z innymi paniami przygotowało poczęstunek dla wszystkich gości z potrawami lokalnymi. Biesiada i zabawa przy akompaniamencie zespołu ludowego trwała do rana.
3) 1 wrzesień 2018 r. – piknik rodzinny „Zakończenie wakacji” – gry i konkursy dla dzieci i młodzieży zorganizowane wspólnie z Centrum Kultury i Sztuki, konkurs z nagrodami. Wspólna zabawa zintegrowała dzieci, młodzież i rodziców.
4) wrzesień 2018 r. – „Pieczenie ziemniaka” – śpiewanie wspólnie z zespołami i kapelą z Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu, wesołe konkurencje, pieczenie ziemniaka, kiełbaski i zabawa taneczna.
Bezpośrednimi odbiorcami projektu była społeczność miejscowości Tursko Małe i Tursko Małe Kolonia – ok. 300 osób, całe rodziny tj. dzieci najmłodsze, dzieci starsze, młodzież, dorośli i starsi – gdyż projekt skierowany był do wszystkich mieszkańców, którzy zaangażują się w realizację projektu bądź będą korzystać z jego działań.
Pośrednimi odbiorcami byli zaproszeni goście i znajomi ok 100 osób, którzy wzięli udział w dożynkach i pieczeniu ziemniaka.
Odbiorcami w dłuższej perspektywie była większa liczba mieszkańców miejscowości Tursko Małe, Tursko Małe Kolonia oraz mieszkańcy całej gminy Połaniec.
Korzyści z realizacji projektu :
1.Zostaną zaciśnięte więzi pomiędzy mieszkańcami.
2. Mieszkańcy bardziej będą się utożsamiać z miejscowością.
3. Dzieci, młodzież i dorośli będą kultywować tradycję wicia wieńca dożynkowego.
4. Mieszkańcy mogą wypromować swoje otocznie jako atrakcję wypoczynkową.
5. Dzięki przygotowaniu projektu wybrani mieszkańcy zdobędą nowe umiejętności przy przygotowywaniu wnioski o dofinansowanie i będą mogli w ten sposób poszukiwać dofinansowań w innych konkursach grantowych a dzięki zdobytym dofinansowaniom odbędą się kolejne działania dla mieszkańców Turska Małego i Turska Małego Kolonii.
6. Mieszkańcy będą mieli okazję do lepszego poznania się poprzez pracę i zabawę.

 

3. FIT BABECZKI – CHCEMY ŻYĆ ZDROWO I CZUĆ SIĘ WARTOŚCIOWO,
grupa nieformalna:
FIT BABECZKI – CHCEMY ŻYĆ ZDROWO I CZUĆ SIĘ WARTOŚCIOWO

Celem naszego projektu było jak sama nazwa mówi „Poczuć się zdrowo i czuć się wartościowo”.
W ciągu 3 miesięcy odbyło się 26 godzin fitnessu ( w każdy poniedziałek oraz czwartek). Dzięki ćwiczeniom zyskałyśmy wymarzoną figurę, a także ujędrniłyśmy ciało, dbając także o nasze zdrowie oraz sprawność fizyczną i psychiczną. Raz w miesiącu realizowane były warsztaty żywieniowe o tematyce : 10 kroków do szczupłej sylwetki, dlaczego mało jem i nie chudnę, dietoterapia – jak jedzenie wpływa na nasz organizm, dlaczego warzywa są podstawą piramidy żywieniowej, żywność przeciwzapalna. Podczas warsztatów Pani dietetyk nauczyła nas przygotowywać koktajle, sałatki oraz pasty, nabyłyśmy także wiedzę teoretyczną na temat tego co powinnyśmy jeść, a czego unikać. W Listopadzie Panie biorące udział w projekcie zostały zaproszone przez Panią kosmetolog na dermo konsultacje oraz zabieg pielęgnacyjny twarzy, tak aby pozbyć się toksyn, nauczyć się jak dbać o naszą cerę, a przede wszystkim móc się zrelaksować. Na koniec projektu wszystkie zasmakowałyśmy dosłownie „fit babeczki”.
Osobiście uważamy, że projekt przyniósł efekty wspólnej integracji mieszkańców, wdrożenia zdrowych nawyków, a także nauki podstaw pielęgnacji.

 

4. Bliżej siebie
Ochotnicza Straż Pożarna w Ruszczy, realizator grupa nieformalna: Pozytywni

Celami projektu były: integracja społeczności lokalnej, kultywowanie tradycji i obyczajów świąt bożonarodzeniowych, aktywizowanie społeczności lokalnej, zachęcanie do wymiany doświadczeń, tworzenie nowych, atrakcyjnych możliwości spędzania wolnego czasu, rekreacji- rajd rowerowy, przedstawienia, wystawy, tworzenie możliwości do samokształcenia i rozwoju osobistego zarówno dzieci jak i dorosłych.
Dzięki naszemu projektowi ” Bliżej siebie” rozwijaliśmy współpracę na linii szkoła – dom rodzinny – dziecko w celu wspólnego wychowania, kształcenia dzieci i młodzieży na wrażliwych, kulturalnych, dobrze wykształconych i wychowanych młodych obywateli, dobrych patriotów. Staraliśmy się, aby nasi uczniowie byli otwarci, tolerancyjni, służyli pomocą innym, w tym osobom starszym, potrzebującym pomocy i wsparcia. Dbaliśmy o to, aby doświadczenia i mądrość starszych osób, dorosłych służyły jako drogowskazy dla młodszego pokolenia w dostrzeganiu wartości polskich tradycji i obyczajów. Zaproponowane działania posłużyły społeczności jako alternatywa spędzania wolnego czasu poprzez aktywność sportowo-kulturalną.
Przeprowadzone działania:
1. „Wspólnie dla edukacji” – zorganizowaliśmy przedstawienie z okazji Święta Komisji Edukacji Narodowej z udziałem społeczności lokalnej, nauczycieli-emerytów, absolwentów, uczniów i nauczycieli, przygotowaliśmy spotkanie przedstawicieli społeczności lokalnej, którzy przybliżyli historię szkoły, okolicy, opowiedzieli o czasach, kiedy sami byli jej uczniami. Zaprezentowaliśmy wystawę zdjęć pt. „Nasza szkoła dawniej i dziś”; zorganizowaliśmy rajd rowerowy nauczycieli, rodziców i dzieci.
2. Przygotowaliśmy obchody 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, w ramach których odbyło się przedstawienie w Szkolnym Muzeum Regionalnym z udziałem społeczności lokalnej, władz samorządowych, służb mundurowych- ochotniczej straży pożarnej; opracowaliśmy i opublikowaliśmy śpiewniki patriotyczne, zorganizowaliśmy wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych połączone z poczęstunkiem. Zasadziliśmy „drzewko niepodległościowe” i zakopaliśmy „niepodległościową kapsułę pamięci” zawierającą wspólny list uczniów i mieszkańców z przesłaniem dla przyszłego pokolenia ( w języku angielskim i polskim) oraz fotografie przedstawiające naszą miejscowość.
3. Przygotowaliśmy wieczerzę wigilijną z udziałem młodzieży, mieszkańców, przedstawicieli władz samorządowych, emerytów, podczas której uczniowie i rodzice zaprezentowali jasełka, wspólnie śpiewali kolędy i pastorałki, zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy dekoracje oraz kostiumy. Zorganizowaliśmy warsztaty kulinarne z udziałem mieszkańców ( m.in. seniorów) – wspólne przygotowywaliśmy i degustowaliśmy potrawy wigilijne ( pierogi, pierniczki), zredagowaliśmy gazetkę opisującą zwyczaje i obrzędy świąteczne w języku polskim i angielskim.
Osiągnięte efekty i korzyści dla społeczności:
Realizacja projektu pozwoliła na integrację społeczności lokalnej, kultywowanie tradycji i obyczajów świąt bożonarodzeniowych, aktywizowanie społeczności lokalnej, zachęciła do wymiany doświadczeń, uatrakcyjniła możliwość spędzania wolnego czasu, rekreacji – rajd rowerowy, przedstawienia, wystawy. Stworzyła możliwości do samokształcenia i rozwoju osobistego, lepszego poznania się, rozwijania talentów kulinarnych i wokalnych.

 

5. Jem zdrowo i kolorowo.
Grupa nieformalna: Aktywne przedszkolaki

Celem była poprawa standardów wyżywienia. Działanie „Jem zdrowo i kolorowo” było skierowane bezpośrednio do dzieci i ich rodziców. Realizowany był w placówkach przedszkolnych, ponieważ swoim zasięgiem obejmował w tych miejscach bardzo dużą grupę odbiorców. Projekt miał charakter wielowymiarowy a realizowane cele krótko i długoterminowe. Cele, które udało się zrealizować to: aktywizacja dzieci do współtworzenia zdrowych posiłków; integracja dzieci z rówieśnikami podczas zajęć i wzmocnienie relacji społecznych; nauka zasad zdrowego żywienia i poprawa zachowań żywieniowych- zapoznanie się z produktami spożywczymi, poznanie nowych smaków; wzrost świadomości prozdrowotnej rodziców- postrzeganie żywienia w kategoriach potrzeb organizmu, a nie zaspakajania zachcianek; niwelowanie rozwoju chorób dieto-zależnych (nadwaga, otyłość, cukrzyca typu II, nietolerancje, alergie, miażdżyca i nadciśnienie, zły stan uzębienia i podatność na złamania kości oraz infekcje sezonowe)-większość z nich ujawnia się w wieku starszym, ale swoje podłoże ma w wyrobionych w dzieciństwie złych nawykach żywieniowych; niwelowanie nieodpowiednich wyborów żywieniowych wśród dzieci w wieku szkolnym; zapoczątkowanie „tradycji” zajęć kulinarnych z dietetykiem w przedszkolach, jako element profilaktyki zdrowotnej. Poprzez realizację projektu chcemy nauczyć dzieci alternatywnych zdrowych wyborów. Chcemy, aby były świadome potrzeb organizmu i wiedziały jak je mądrze zaspokajać. Poprzez budowanie i wspieranie zdrowych nawyków u dzieci można wpłynąć na stan zdrowia społeczeństwa w przyszłości.
W projekcie zostały przeprowadzone następujące działania:1.Działania marketingowe, rekrutacja odbiorców: plakaty rozwieszane w placówkach przedszkolnych, i na terenie miasta; ulotki z informacją o warsztatach dla dzieci i szkoleniach dla rodziców; przekaz słowny- zebranie dyrekcji z rodzicami; utworzenie strony funpage na facebooku; informacje na stronie internetowej przedszkoli. 2.Warsztaty dla dzieci-18 warsztatów dla 9 grup przedszkolnych(206 dzieci). W każdej grupie zostały przeprowadzone 2 tematy, których Tematyka była priorytetowo związana z warzywami i owocami, jako podstawy piramidy żywienia oraz cukru, który znajduje się na jej szczycie, jako produkt o najwyższym stopniu szkodliwości. Przeprowadzone zostały następujące tematy: „Owoce i warzywa, każdy maluch je spożywa”, „Słodkie, ale bez cukru”. 3. Szkolenia dla rodziców: „Co zamiast cukru- dlaczego cukier szkodzi”, „Budujemy odporność dziecka”, „By niejadek zjadł obiadek”. Szkolenia miały formę wykładowo-warsztatową. Zakończeniem projektu był „Mikołajkowy konkurs wiedzy o zdrowym żywieniu” dla rodziców z dziećmi. W konkursie przewidziano atrakcyjne nagrody, między innymi fartuszki, kubki, książki kucharskie dla dzieci, kolorowanki i wiele innych drobnych upominków .
Realizacja projektu na pewno przyniosła wiele korzyści dla społeczeństwa. Wśród nich należy wymienić aktywizację dzieci i rodziców, integracja rodziców z przedszkolem w działaniach dla zdrowia dzieci, zmiana świadomości na temat odżywiania, zarówno wśród podopiecznych, jak też ich rodziców. „Zdrowie jest na talerzu”- pokarm może wzmacniać, albo osłabiać organizm. Dlatego dobrze jest świadomie i mądrze się odżywiać. Dlatego niezwykle ważne jest to. że placówka nie zakończyła działań po zakończonym projekcie. Sfinansowanie warsztatów kulinarnych i zajęć z dietetykiem wpłynie stabilizująco i przyspieszy efekty działania. Najważniejszą korzyścią będzie zmniejszenie zachorowalności wśród dzieci, wzmocnienie ich organizmów teraz i lepsze zdrowie w przyszłości.

 

2017

1. GRAJ (MY) Z ENERGIĄ
STOWARZYSZENIE „DZIAŁAJ Z ENERGIĄ”

Podstawowym celem projektu było zwiększenie zaangażowania młodzieży w działania w środowisku lokalnym oraz podniesienie kompetencji społecznych tej grupy wiekowej. Cel ten został osiągnięty. Dzięki wsparciu lokalnych liderów z Połanieckiego Klubu Miłośników Gier i Fantastyki w projekcie wzięła udział młodzieży i wolontariusze, którzy mocno angażowali się w organizację poszczególnych działań, tworząc nieświadomie kreatywną grupę nieformalną. Udział młodzieży z terenu gminy Połaniec w organizacji Turnieju Gier Integracyjnych „Team building”, Gry Terenowej z ogniskiem, Poligonu Wrażeń – rozgrywek paintballowych i rozgrywek w Laser Strike zintegrował grupę znajdując płaszczyznę do porozumienia, wymiany doświadczeń i opinii. Realizacja zadania wpłynęła pozytywnie na kompetencje społeczne jej uczestników wskazując możliwości własnego rozwoju dla dobra innych. Projekt stał się formą poszukiwania nowych aktywności w środowisku lokalnym, a co za tym oderwania młodych ludzi od świata wirtualnego. Propozycje niestandardowych form spędzenia czasu wolnego znalazły uznanie w oczach uczestników wszystkich gier strategicznych. Realizacja Turnieju Gier Integracyjnych „Team building”, Gry Terenowej z ogniskiem, Poligonu Wrażeń – rozgrywek paintballowych rozwinęła w uczestnikach cechy społeczne związane z byciem w grupie, umiejętnością budowania zaufania, zdolnością do empatii, tolerancji, negocjowania i podejmowania decyzji. Projekt miał na celu zaspokojenie ważnych potrzeb rozwojowych; w tym potrzebę tworzenia więzi interpersonalnych, pobudzania wyobraźni, kreatywnego myślenia, a co ważne akceptacji siebie.

 

2. Mały i większy czyli razem kreatywnie. Cykl zajęć dla dzieci i młodzieży.
Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin „Bliżej”

„Mały i większy…” to cykl kreatywnych działań dla dzieci 7-10 lat oraz młodzieży gimnazjalnej. Działania odbywały się w świetlicy szkoły podstawowej w Połańcu. Prowadzone były w oparciu o trójki: dwoje dzieci + nastolatek (w sumie 30 uczestników). W rzeczywistości trójki mieszały się w zależności od obecności dzieci na zajęciach. Młodzież wspierała kreatywność dzieci, pomagała w rozwiązywaniu kłopotów, wzmacniała poczucie wartości u dzieci. Nastolatki przeszły wcześniej szkolenie, którego celem było ukształtowanie takiej postawy, aby nie robiły niczego za dzieci i rozbudzały w nich kreatywność. Bloki tematyczne zostały poprzedzone zajęciami integracyjnymi poprowadzonymi metodami pedagogiki zabawy przez wszystkich realizatorów projektu oraz wycieczką do Chrust, które nazwaliśmy „kreatywną krainą” (wszystko, co tam robiliśmy wpłynęło na rozwój wyobraźni i kreatywności). Odbyła się ona w sobotę 30.09.2017 r. i była mocnym rozpoczęciem wspólnych dokonań.
Główna część działań podzielona została na cztery bloki tematyczne. W każdym odbyły się po trzy dwugodzinne zajęcia:
1. planszomania i temu podobne: dixitomania zabawa kartami kreatywnymi z wykorzystaniem gry „Dixit” oraz kart kreatywnych Kimishibai; klockomania czyli budowle z różnych klocków zakupionych za fundusze z projektu oraz będących na wyposażeniu świetlicy; megaplanszomania czyli tworzenie wspólnej podłogowej gry planszowej wg pomysłu dzieci;
2. doświadczenia na serio i na żarty: woda niejedno ma imię…szklanka pusta czy pełna – doświadczenia z wodą; co nas otacza – czyli sztuczki z powietrzem; badamy tajemnice światła – zabawy ze światłem;
3. teatralne igraszki: co to jest teatr, jak zachować się w teatrze, zabawa w teatr; teatr cieni – stworzenie figurek do teatrzyku: „Kaczka dziwaczka” oraz „Cztery słonie” i wystawienie tych wierszy w przygotowanym teatrzyku; teatr kukiełkowy – stworzenie kukiełek z łyżek drewnianych, szmatek, bibuły itp. do przedstawień „Kopciuszek” i „Czerwony Kapturek” oraz wystawienie tych przedstawień dla siebie nawzajem;
4 .DIY – (czyli zrobione samodzielnie) dla małego i dużego; założeniem było, że robimy coś z „niczego”, a więc: ptasie zoo z rolek po papierze toaletowym; ożywiamy kamienie polne metodą decoupage; papierowe gwiazdy z torebek śniadaniowych i papieru.
Na wszystkich zajęciach uczestnicy otrzymali poczęstunek. Na zakończenie odbył się wieczór kreatywny – impreza, na której dzieci zaprezentowały wyniki wspólnej pracy swoim rodzicom. Wszyscy kreatywnie się bawiliśmy, przedstawiając próbki wcześniejszych zajęć. Na koniec uczestnicy otrzymali słodycze i pamiątkowe medale (nie było ich we wniosku) oraz wszyscy posilili się smaczną pizzą.

 

2016

1. Historia łączy pokolenia
Stowarzyszenie „Jędrusie”

Projekt miał na celu poszerzenie świadomości historycznej i wzmocnienie postaw patriotycznych środowisk lokalnych, jak również aktywizacja społeczności lokalnej w szczególności dzieci i młodzieży. Kluczowym działaniem projektu była aktywizacja społeczności lokalnej ze szczególnym naciskiem na aktywizację dzieci i młodzieży poprzez sport i historię regionalną. Społeczność ta jest z obszaru wiejskiego. Z dużym powodzeniem przeprowadzono następujące działania: zorganizowanie turnieju sportowego o puchar dowódcy i założyciela oddziału partyzanckiego w szkołach podstawowych, konkurs plastyczny w szkołach o tematyce partyzanckiej, konkurs literacki związany z działalnością oddziału partyzanckiego „Jędrusie”. Podsumowanie projektu odbyło się w Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu podczas którego zostały rozstrzygnięte konkursy i wręczone nagrody. Podczas podsumowania przedstawiony był spektakl patriotyczny nawiązujący do odzyskania niepodległości przez Polskę, oraz wspólne śpiewanie piosenek partyzanckich.

 

2015

1. „Dołącz do GRY!”
Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu i grupa nieformalna Połaniecki Klub Miłośników Gier i Fantastyki, osoba do kontaktu: Iwona Zielińska koordynator 606-241-146
projekt realizowany od 2015-07-01 do 2015-10-15

Głównym celem projektu jest stworzenie cyklu ciekawych inicjatyw kulturalnych dotyczących gier bez prądu i fantastyki.
Będą organizowane: gry terenowe, rozgrywki w Laser Strike, warsztaty plastyczne „Maski”, zostanie nakręcony fabularny film krótkometrażowy o tematyce fantastycznej z udziałem uczestników. Finałowym wydarzeniem będzie konwent II Inwazja Grania w Połańcu, który składał się będzie z games roomu z ponad setką różnych gier planszowych, strefą gier dla dzieci, turniejów gier planszowych i karcianych, sesji RPG oraz wielu innych atrakcji.
Odbiorcami projektu będą mieszkańcy Połańca – dzieci w wieku szkolnym, młodzież i osoby dorosłe.
Warsztaty będą prowadzone w Centrum Kultury i Sztuki w Połańcu, a działania plenerowe na terenie miasta i gminy Połaniec.

 

2. „Wolontariackie wariacje kulturalne”
Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodziezy i rodzin „Bliżej”, osoba do kontaktu: Małgorzata Sokołowska, 509-182-935
projekt realizowany od 2015-09-07 do 2015-12-10

Głównym celem projektu jest integracja grupy wolontariuszy i nauka nowych umiejętności, przydatnych zarówno w pracy wolontariackiej jak i w życiu oraz zrealizowanie działań o charakterze kulturalnym.
Dla wolontariuszy zorganizowane będą warsztaty i działania integrujące grupę, wspólne ognisko, wycieczka do teatru, warsztaty kreatywności z żonglowaniem, warsztaty teatralne, nauka tańców integracyjnych. Następnie wolontariusze przygotują spektakl teatralny dla dzieci, który będzie wystawiony w różnych placówkach oświatowych i w Szpitalu w Staszowie oraz przygotują zajęcia animacyjne tańców integracyjnych w gimnazjum i wyemitują audycje (w tym muzyczne) na rzecz młodzieży gimnazjalnej.
Działania będą realizowane na terenie miasta i gminy Połaniec w różnych miejscach: gimnazjum, Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej, w przedszkolach, szkole podstawowej.
Odbiorcami będą wolontariusze oraz dzieci i młodzież.

 

2014

1. Rodzina w kręgu marzeń
Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin BLIŻEJ

W swoim projekcie postawili na rodzinę. I na to, co w niej najważniejsze – więzi i tradycję. Są grupą kobiet wyjątkowych, które każdą wolną chwilę poświęcają na rzecz swojego miasta i jego mieszkańców. Różnorodne działania, jakie podjęły jako Stowarzyszenie „Bliżej” w ostatnim czasie zainteresowały dziesiątki dzieci, młodzież i dorosłych. Zorganizowały wieczór bajek, rodzinny piknik patriotyczny w szkółce jeździeckiej oraz sesję starych gier stolikowych pod hasłem „Cztery kąty i piec piąty”. W niedzielę, 7 grudnia, w Kościele w Połańcu odbył się spektakl, nad którym od tygodni pracowały z młodzieżą.

 

2013

1. Połaniec dla rodziny
Realizator projektu: Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin „Bliżej”
Partnerzy projektu: Gmina Połaniec.
Osoba kontaktowa: Małgorzata Sokołowska, Telefon: 509 182 935

Celem głównym projektu było budowanie i rozwijanie więzi i dobrych relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi. Za dobro wspólne w projekcie przyjęto zdrowe więzi w rodzinie, które są gwarancją zdrowego życia mieszkańców.
W ramach projektu zrealizowano następujące działania:
– Papierowe bzdurki, warsztaty dla babci, mamy i córki,
– Latawcowa Kraina warsztaty robienia latawców dla dziadka, taty i syna,
– Rowerowy Rajd wokół Połańca,
– Nie bój się koni, popołudnie w szkółce jeździeckiej,
– Pokaż co masz w szafie, spotkaj się z nami i wymień się ciuszkami,
– Konferencja pt.: ” Zdrowe więzi, zdrowa rodzina”,
– Zajęcia w obserwatorium astronomicznym.
Działania przygotowane były z myślą o rodzinach aby wspólnie mogły spędzać ze sobą czas i umacniać więzi.
Mieszkańcy Połańca dostrzegli nieznane dotąd możliwości tkwiące w mieście. Wzrosła świadomość na temat więzi w rodzinie oraz potrzeba spędzania ze sobą wolnego czasu.Cała społeczność lokalna zintegrowała się wokół celu projektu, a dodatkowo rozwijała i odnajdowała nowe pasje.

 

 

 

 

Realizator Programu

Akademia filantropii w Polsce

Fundator Programu

Polsko-Amerykańska Fundarcja Wolności
Facebook Rozwiń <